Friday, 7 October 2011

Akhlak Islamiyah..


 Aku nak kongsi sket pasal mukaddimah ceramah kt KKTDI (7/10/2011)~

           Daripada duduk saja- saja n tak tau apa nak buat nie,  moh kita pikiaq.. kenapa Allah turunkan Islam di Tanah Arab? Mengapa tidak di Roma, China atau Asia Tenggara? ikut logik lah ekh, kerajaan Rom paling gah, paling kuat, glamour, popular dan lain- lain yang menunjukkan betapa hebatnya kerajaan Rom pada masa itu...sedangkan Tanah Arab dihuni oleh masyarakat yang jahil, kuno dan keterbelakang teknologinya jika dibandingkan dengan masyarakat di negara lain.. Sehinggakan zaman tersebut dikenali sebagai zaman Jahiliyah..konfem- konfem tak ada orang nak jajah tanah Arab masa tu kan..? Tetapi di situ lah Allah turunkan satu-satunya agama yang boleh menjamin kita ke Syurga kelak.. hurmmm...Mengapa ya?

           Ayuh kita investigate!~ Bangsa arab memang sedikit terbelakang secara teknologi dibandingkan peradaban lainnya pd masa yang sama. Mereka hidup di gurun pasir yang masih murni dengan menghirup udara segar. Maka berbeda dengan moralitas maknawiyah bangsa lain yang sudah semakin terkotori oleh budaya kota, maka bangsa arab hidup dengan kemurnian nilai kemanusiaan yang masih asli.

            Maka sifat jujur, amanah, saling menghormati dan keadilan adalah ciri mendasar dari watak bangsa yang hidup dekat dengan alam. Sesuatu yang telah sulit didapat dari bangsa lain yang hidup di tengah hiruk pikuk kota.

            Sebagai contoh mudah, bangsa Arab punya akhlaq mulia sebagai penerima tamu. Pelayanan kepada seorang tamu yang meski belum dikenal merupakan bagian dari harga diri seorang arab sejati. Pantang bagi mereka menyia-nyiakan tamu yang datang. Kalau perlu semua persediaan makan yang mereka miliki pun diberikan kepada tamu. Pantang bagi bangsa arab menolak permintaan orang yang kesusahan. Mereka amat menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan yang paling dasar.

             Ada suatu kisah yang mana seorang Arab telah menumpangkan seorang tetamu di rumahnya. Masuk hari ketiga tetamu tu bermalam di rumahnya, tuan rumah bertanya.."demo nie namo gapo benar? mari mano?" (Arab versi Klate) haha..dahsyatkan tuan- tuan.. boleh pulak tumpangkan orang bermalam di rumah sedang tak tahu asal usul dia.. kita bleh ke wat camtu? memang TAKKK lah kan? nak tegur pon payah, apatah lagi nak tumpangkan kt umah..kalau saya lah..memang macam- macam persoalan di fikiran timbul..moh kite siasat apa kebarangkalian yg bermain dlm otak kita..Antaranya:

Otak 1:

  • "ape hal plok natang nih maghi umoh aku? nok ghopok aku ke? baik aku hambak kelik jah..oghang gini dokleh caye lasong, tengok muke pon tahu doh..huh, berat nanang..tibo-tibo maghi nok nupe umoh oghe..!!!

Otak 2:

  • "demo sapo!? tibo- tibo maghi umoh kawe..mesti demo ado niat tok baik dop? doh! doh! shuh! g maen jauh!!!"

Otak 3:

  • "lu sape tibe-tibe muncul nie? apa?? lu mau wa diam ka? lu kasi wa mati dulu la baru wa diam!! sebelum wa seennngaatttt lu baik lu blah!"

Aku takde kena-mengena ngan semua kat atas tu ya..harap maklum (^_^). Moral di sini ialah tidak rugi kalau kita hormati tetamu. Tunjukkanlah akhllak kita sebagai seorang Muslim..sabda Rasulullah S.A.W:

عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: (( مَنْ آَانَ یُؤْمِ ن بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ واليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ )) رواه البخاري ومسلم.

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. (Hadith riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

            Akhlak itu lebih penting jika dibandingkan dengan kuasa, pangkat atau darjat..Jika pangkat besar, perlukah kita bongkak, angkuh, riak dan berlagak? mana yang korang pilih antara orang miskin yang berakhlak atau orang kaya yang angkuh? Walau sebijak manapun kita.INGAT! ilmu kita ibarat air yang menitik dari hujung jari bila diangkat dr air selautan yang luas.. renung- renungkan dan selamat beramal..~Wallahu'alam~

*Kak Jahh: Jangan renung je..tolong amalkan okey?
*Aku : betul..betul..betul..

P/S: Yang pasal Jahiliyah tu len kali guwa post..